0
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی رابین (برندینگ، بسته‌بندی و فروش آنلاین)
021-88931044

مینای نقاشی را بهتر بشناسیم

پس از ساختن لعاب سفید (که معمولاً با سرب، قلع، بلور و ریگ چخماق ساخته می‌شود)، فلز را داخل آن فرو برده و بیرون می‌آورند و با همان مقدار رنگی که بر روی آن نشسته آن را داخل کوره قرار می‌دهند سپس تا ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده و این عمل را ۳ بار تکرار می‌کنند تا لعاب به‌صورت چینی روی فلز را بپوشاند.

پس‌ازآن مرحله طراحی و رنگ‌آمیزی ظروف مینا نقاشی است، طراحی به دو صورت انجام می‌گیرد، یا مستقیم به‌وسیله مداد روی کار طراحی و بعد رنگ‌آمیزی می‌شود و یا طرحی را که بر روی کاغذ آماده شده است را با سوزن یا قلم سوراخ‌سوراخ می‌کنند. سپس پشت آن را با سمباده نرم کشیده تا برجستگی‌های پشت کاغذ برطرف شود تا زمانی که بر روی کار قرار داده می‌شود و با خاکه زغالی که در یک کهنه‌ی نازک ریخته شده کشیده می‌شود، روی این سوراخ‌ها مسدود نشود.
بدین ترتیب طرحی که روی کاغذ ترسیم شده روی بوم منتقل می‌شود و می‌توان آن را تکرار کرد که این روش بیشتر برای طرح‌هایی که با یک واگیره تکرار می‌شود به‌کار می‌رود.


ظرف فلزی لعاب خورده سپس با ۱۲ رنگ معدنیِ مینایی نقاشی می‌شود و برای بار چهارم به کوره منتقل می‌شود و حدود ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. در این مرحله نقاشی و لعاب یکدیگر را به‌واسطه‌ی حرارت جذب کرده و پایدار می‌مانند. گاه نیز به‌جای لعاب، از طلا استفاده می‌شود که باید حرارت کوره به‌منظور پختن اثر مینایی آب‌طلا کاری شده، حداکثر ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

برای طلاکاری از شمش طلا استفاده می‌شود. بعد از حل شدن طلا توسط تیزاب سلطانی، تیزاب را از محلول خارج کرده و محلول را با روغن تربانتین با نسبتی خاص مخلوط می‌کنند، این مخلوط به رنگ شیره خرما خواهد شد. پس از لعاب دادن ظرف با این مخلوط، آن را داخل کوره قرار می‌دهند تا روغن آن بسوزد. در این مرحله فلز طلای براق بر روی ظرف مینایی ثابت می‌ماند.

در تدوین مطلب فوق از منبع ذیل استفاده شده است.

  • مقاله مینا؛ نقش و آتش، اثر سید عبدالمجید شریف‌زاده

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ارسال رایگان و آنی ( سفارش‌های بالای 100 هزار تومان برای تهران‌ و سفارش‌های بالای 150 هزار تومان برای شهرستان)

حساب کاربری

ثبت نام

ورود