0
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی رابین (برندینگ، بسته‌بندی و فروش آنلاین)
021-88931044
نواختن سه تار

پیشینه سه‌تار

سازهای زخمه‌ای – مرکب از کاسه، دسته و اوتاری (سیم‌های ساز) که از سر دسته تا منتهی‌الیه کاسه کشیده می‌شود- از متنوع‌ترین سازهایی هستند که در تمامی نقاط جهان معمول و متداول بوده و هست و هر یک با تفاوت‌هایی در حجم و فرم کاسه، طول دسته و تعداد سیم‌ها به نامی نامیده شده و میان مردم در دوره خاصی مورد استفاده بوده است. اگر از تصاویری که از تمدن‌های گوناگون کهن بازمانده و در آن‌ها سازهایی شبیه به سه‌تار به تصویر کشیده شده است بگذریم و تنها به آنچه از ایرانیان برجای مانده بپردازیم، در یک تابلوی مینیاتور از صحنه اعدام ضحاک در شاهنامه بایسنقری، یک سه‌تار به تصویر کشیده شده است. نوازنده‌ای مشغول نواختن سه‌تار است. در این نگاره تزیینات این ساز به‌روشنی دیده می‌شود. تعداد کوک‌ها نشان می‌دهد که سه‌تار مذکور با کاسه‌ای کمی بزرگ‌تر از معمول، دارای سه سیم است.

نواختن سه تار
نواختن سه تار

در بسیاری از مینیاتورهای دوره‌ی صفویه سه‌تار به تصویر کشیده شده است که ازجمله آن‌ها می‌شود به یک مجلس پذیرایی خاقان از اسکندر، اثر سلطان محمد اشاره کرد که تعداد کوک‌ها به‌روشنی نشان می‌دهد که سه‌تار مذکور دارای سه سیم بوده است.
در مینیاتور دیگری اثر «رضا عباسی» که در موزه هرمیتاژ لنینگراد نگهداری می‌شود، یک سه‌تار با کاسه ترکی با ترک‌هایی از چوب سیاه و ترک‌هایی باریک‌تر به رنگ سفید – احتمالاً از جنس استخوان- به تصویر کشیده شده است.
نقاشان هنرمند دوره ‌صفوی در جای‌جای مینیاتورهای خود سه‌تارهایی با فرم‌هایی زیبا و تزییناتی عالی نقاشی کرده‌اند. آنچه مسلم است، این ساز در میان ایرانیان پیش از دوره صفویه نیز سابقه داشته و معمولاً در سماع درویشان و سالکان طریقت و به‌وسیله‌ی اهل دل و ذوق نواخته می‌شده و نکته این که سه‌تار ساز خواص بوده است.

سه تار
سه تار

در تدوین مطلب فوق از منابع ذیل استفاده شده است:

کتاب ساز سه‌تار، اثر جواد چایچی اصفهانی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ارسال رایگان و آنی ( سفارش‌های بالای 100 هزار تومان برای تهران‌ و سفارش‌های بالای 150 هزار تومان برای شهرستان)

حساب کاربری

ثبت نام

ورود